Σε έκθεση που δημοσιεύθηκε και υπογράφεται από τον Πολ Τόμσεν επισημαίνεται η ανάγκη μεταρρυθμίσεων για την ανταγωνιστικότητα, που σημαίνει πως θα "χτυπηθεί" ο ιδιωτικός υπάλληλος ο οποίος θα κληθεί να γνωρίσει δραστικές μειώσεις στις αποδοχές του προκειμένου να υπάρξει μικρότερο κόστος παραγωγής, το οποίο δεν επωμίζονται οι εργοδότες!!!
Μία σειρά από κινδύνους, εννέα στο σύνολό τους, κατά την εφαρμογή του τριετούς οικονομικού προγράμματος της Ελλάδας, εντοπίζει σε σχετική του έκθεση το ΔΝΤ, που δημοσιοποιήθηκε χθες. Σε αυτήν, που υπογράφεται και από τον κ. Πόλ Τόσμεν (επικεφαλής του κλιμακίου που είχε έρθει στην Ελλάδα για τις διαπραγματεύσεις ενόψει της συμφωνίας για την οικονομική βοήθεια), αναφέρεται ότι η δημοσιονομική προσαρμογή που αναμένεται να συντελεστεί είναι «εντυπωσιακή», ότι τα μέτρα που θα ληφθούν είναι «κοινωνικά επώδυνα» και ότι η Ελλάδα θα χρειαστεί 1 με 2 χρόνια για να εγκαταστήσει και πάλι κλίμα εμπιστοσύνης στις αγορές, έτσι ώστε να ξαναδανειστεί μόνη της.
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας. Το ΔΝΤ θεωρεί ότι θα πρέπει να προωθηθούν μεταρρυθμίσεις οι οποίες θα αυξήσουν την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονομίας και κατ' επέκταση και την ανταγωνιστικότητά της. Για τον ιδιωτικό τομέα, αν και σημειώνεται πως δεν κόπηκαν ο 13ος και ο 14ος μισθός, γιατί θα υλοποιηθούν άλλες μεταρρυθμίσεις προς την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, τονίζεται ότι το ΔΝΤ κρίνει ως απαραίτητη προϋπόθεση και τη μείωση του εργατικού κόστους προς την κατεύθυνση αυτή.
Το ΔΝΤ προχωρεί και σε σειρά προβλέψεων για την εξέλιξη των βασικών μεγεθών της ελληνικής οικονομίας την προσεχή 10ετία. Για το χρέος εκτιμάται ότι θα ανέλθει στο 149% του ΑΕΠ το 2012 και το 2013, από 115% που ήταν πέρυσι, ενώ αν εξελιχθούν όλα όπως έχουν σχεδιαστεί, τότε θα μειωθεί στο 120% του ΑΕΠ το 2020. Το Ταμείο υπολογίζει πως πρωτογενές πλεόνασμα θα καταγραφεί το 2012 και θα είναι της τάξης του 1% του ΑΕΠ, ενώ θα φτάσει στο 6% το 2015. Επίσης, η ελληνική οικονομία θα επανέλθει σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης από το 2012 (1,1%), ο οποίος θα ανέλθει στο 2,7% το 2015. Μόνον με αυτά τα δεδομένα, εκτιμά το ΔΝΤ ότι το χρέος θα αποκλιμακωθεί από το 2014 και μετά.
Μάλιστα, στην έκθεσή του περιλαμβάνει και μία σειρά από διαφορετικά σενάρια, στα οποία αλλάζουν τα δεδομένα για την ελληνική οικονομία κατά περίπτωση. Σε όλα αυτά τα σενάρια, το δημόσιο χρέος κυμαίνεται μεταξύ του 80% του ΑΕΠ (το 2020) στην καλύτερη περίπτωση και του 176% του ΑΕΠ (το 2013), στην χειρότερη.
Σε ό, τι αφορά τους κινδύνους που έχει εντοπίσει το ΔΝΤ στην εκτέλεση του τριετούς οικονομικού προγράμματος από την Ελλάδα, αυτοί είναι 9 και έχουν να κάνουν με:
1. Την πιθανότητα η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας να μην είναι η προβλεπόμενη, αλλά ασθενέστερη.
Αυτή η "πιθανότητα" -που κατά πολλούς θεωρείται βεβαιότητα- πηγάζει από την ίδια την μορφή των "διαρθρωτικών μέτρων", που δημιουργούν έναν φαύλο κύκλο, αφού οι αριθμοί "ομολογούν" αδυναμία δημιουργίας θετικών προσήμων ελλείψει ανάπτυξης... Οι αριθμοί λένε ξεκάθαρα πως μετά από 5 χρόνια κυριολεκτικής εξαθλίωσης των ελλήνων πολιτών, το χρέος της χώρας θα αυξηθεί περίπου κατά 40%!!! Δηλαδή, φαύλος κύκλος, ο οποίος απλά θα γεμίζει τις τσέπες "κάποιων"...
2. Το ενδεχόμενο να μην υπάρξει ισχυρή πολιτική βούληση από την κυβέρνηση και στήριξη από την κοινωνία στην εφαρμογή των μέτρων.
Το συγκεκριμένο ενδεχόμενο οι άνθρωποι του ΔΝΤ καθώς και της Ε.Ε. το θεωρούν βέβαιο, αφού σε καμία χώρα δεν έχουν εφαρμοστεί τα μέτρα που μέχρι στιγμής έχουν ανακοινωθεί από την "κυβέρνηση" του Γιώργου Παπανδρέου. Ένα ασταθές πολιτικό κλίμα "δένει" τα χέρια του ΔΝΤ που θα αντιμετωπίσει μεγάλες δυσκολίες στο να κατορθώσει να εξασφαλίσει (μέσω προγραμμάτων συνεχούς δανεισμού) την αποπληρωμή των "επενδυτών". Έτσι, αναμένεται κύμα πιέσεων προς την υπάρχουσα κυβέρνηση ώστε να προλάβουν να πάρουν υπογραφές για σειρά νέων δανείων, τα οποία -με πρωτοβουλία της κυβέρνησης Παπανδρέου- είναι ενυπόθηκα με εγγύηση εκτάσεων γης του ελληνικού δημοσίου...
3. Το να μην επιτευχθούν πρωτογενή πλεονάσματα μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος, όπως έχει προβλεφθεί.
Γνωρίζουν πολύ καλά οι άνθρωποι του ΔΝΤ πως τα "μέτρα" δεν πρόκειται να αποδώσουν. Γνωρίζουν πολύ καλά πως πρόκειται για μία πρώτη δέσμη μέτρων, τα οποία φροντίζουν στην μερική αποπληρωμή υποχρεώσεων, αλλά στην πραγματικότητα σφυγμομετρούν τις διαθέσεις των ελλήνων πολιτών. Η βεβαιότητα μη επίτευξης πρωτογενούς πλεονάσματος, οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέες δέσμες μέτρων, εξουθενωτικές και κατά πολύ περισσότερο σκληρές, τις οποίες θα κληθούν να πληρώσουν με κάθε τρόπο και με κάθε μέσο οι έλληνες πολίτες. Οι μέχρι σήμερα "προβλέψεις" ήταν απλά ένα "πέπλο ομίχλης" για να γίνει αποδεκτή αρχικά ή είσοδος του ΔΝΤ στη χώρα, προκειμένου στη συνέχεια να επιδοθούν οι "ειδικοί" στην γνωστή τους μέθοδο της λεηλασίας του εθνικού πλούτου...
4. Το ότι μπορεί η επάνοδος της Ελλάδας στις αγορές από το 2012 και μετά να μην είναι τόσο ομαλή όσο έχει εκτιμηθεί.
Είναι αδύνατον να υπάρξει ομαλή επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Μόνον εάν η χώρα αρχίσει να αποπληρώνει τις υποχρεώσεις της στους δανειστές της, αυξάνοντας ταυτόχρονα την παραγωγή και τις εξαγωγές της, δηλαδή εάν οι αγορές βεβαιωθούν πως η οικονομία αποκτά φυσιολογικά και σταθερά έσοδα, τότε μόνο θα καταστεί δυνατή μία επιφυλακτική επιστροφή της χώρας στους διεθνείς δανειστές. Ειδάλλως, όπως και προβλέπεται, η Ελλάδα θα είναι αναγκασμένη να παραμείνει εκτός αγορών και να "επιχορηγείται" με υψηλότατους τόκους, από το ΔΝΤ και να αποπληρώνει με παραχώρηση - εκποίηση ελληνικής γης ή πλουτοπαραγωγικών τομέων της ίδιας της χώρας...
5. Την έλλειψη της δυνατότητας υποτίμησης του νομίσματος για να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα.
Στο σημείο αυτό γίνεται μία undergrοund "πρόταση" για αποχώρηση από το ευρώ, προκειμένου να υπάρξει εθνικό νόμισμα -με ό,ποια αποτελέσματα στην εσωτερική αγορά και στους πολίτες, αφού θα υπάρξει κύμα υποτιμήσεων της αξίας του νέου νομίσματος ενώ την ίδια στιγμή οι τιμές των αγαθών στις αγορές θα εκτινάσσονται στα ύψη δημιουργώντας μία αποπνικτική ατμόσφαιρα που δεν θα εμπνέει κανέναν επενδυτή- το οποίο θα μπορεί να τυπώνει ελεύθερα σε ακατάσχετες ποσότητες η ελληνική κυβέρνηση... Η "μπηχτή" αυτή ίσως να αποτελεί και μία "διευκόλυνση" προς την Ε.Ε. η οποία πολύ θα ήθελε να δει την Ελλάδα να αποχωρεί με δική της βούληση (αφού δεν μπορεί να γίνει με διαφορετικό τρόπο)
6. Το ενδεχόμενο να επηρεαστούν αρνητικά τα έσοδα από τη μείωση των μισθών και από την ύφεση.
Η μείωση των κρατικών εσόδων είναι επίσης δεδομένη, αφού η αύξηση φόρων και η μείωση των μισθών, με ταυτόχρονη έκρηξη της ανεργίας, βεβαιώνουν την αποτυχία των σημερινών, αλλά και των αυριανών μέτρων. Οι αριθμοί είναι απογοητευτικά αρνητικοί προς την κατεύθυνση κάποιας πορείας σε ένα διέξοδο (που μέχρι στιγμής δεν διαφαίνεται) και σε μία μεσοπρόθεσμα χρονικά λύση.
7. Την πιθανότητα οι τράπεζες να χρειαστούν περισσότερη στήριξη, που θα οδηγήσει σε νέα αύξηση του δημόσιου χρέους.
Το σημείο αυτό είναι ιδιαίτερα κρίσιμο και ίσως θα πρέπει να βρεθεί κάποια στιγμή κάποιος οικονομολόγος (και όχι δημοσιογράφος) που να εξηγήσει επαρκώς για ποιούς λόγους θα πρέπει να χρεωθούν οι έλληνες πολίτες προκειμένου να στηρίξουν κάποιες ιδιωτικές τράπεζες!!! Πέρα από το "παράδοξο" της οικονομικής στήριξης των τραπεζών, υπάρχει και το ακατάληπτο προς τους πολίτες γεγονός, να καλούνται να στηρίξουν εκείνους που επί σειρά δεκαετιών παρανομούν εις βάρος του με υψηλότατα επιτόκια δανεισμού που δεν υφίστανται πουθενά αλλού στην Ευρώπη... Καλούνται δηλαδή οι πολίτες να στηρίξουν οικονομικά εκείνους που τους "πίνουν το αίμα" και εκείνους που πιθανότατα αύριο ίσως να τους πάρουν το σπίτι, επειδή θα έχουν μείνει άνεργοι από τα "μέτρα" της κυβέρνησης...
8. Τα προβληματικά στατιστικά στοιχεία, για τα οποία παρά τις προσπάθειες βελτίωσής τους παραμένει αμφίβολη η αξιοπιστία τους.
Η σαφέστατη αμφισβήτηση της ειλικρίνειας της κυβέρνησης του Γιώργου Παπανδρέου από τους ανθρώπους του ΔΝΤ ίσως να σημαίνουν και την έναρξη μίας νέας κατάστασης πραγμάτων που επιθυμούν να δημιουργήσουν στην πολιτική σκηνή της χώρας. Κατ' άλλους, ίσως να είναι το εισιτήριο προσφοράς εξόδου, για τον ίδιο τον Γιώργο τον Παπανδρέου... Η συνεχής αμφισβήτηση, όμως, δεν φέρνει κανένα θετικό αποτέλεσμα, τουναντίον μάλιστα, προοιωνίζει την αποτυχία της εφαρμοζόμενης πολιτικής στην οικονομία. Με απλά λόγια, οι άνθρωποι του ΔΝΤ ρίχνουν το άλλοθι, για να ισχυριστούν αργότερα πως η "εγχείρηση" απέτυχε επειδή δεν τους δόθηκαν -και τους αποκρύπτονταν- τα πραγματικά προβληματικά στοιχεία του "ασθενούς".
9. Το ότι η συνεργασία ΔΝΤ με Ε. Ε. - ΕΚΤ μπορεί να φέρει κάποιες περιπλοκές.
Οι περιπλοκές ανάμεσα σε ΔΝΤ και ΕΕ ήταν αναμενόμενες, αφού το ΔΝΤ ενδιαφέρεται μόνο για αριθμούς, ενώ η Ε.Ε. ενδιαφέρεται -έστω και ελάχιστα- για την κοινωνική πλευρά του έργου της. Η αποτυχία της Ε.Ε. στην περίπτωση της Ελλάδας ίσως και να σημάνει το τέλος της ύπαρξής της, αφού δεν μπόρεσε να αντιληφθεί(;) και να ενεργήσει σε "καλές ταχύτητες" έτσι ώστε να αποφύγει το πρόβλημα αυτό καθεαυτό. Οι περιπλοκές στην συνεργασία, επίσης θεωρούνται δεδομένες, αφού η Ε.Ε. σε καμία περίπτωση δεν θα ανεχθεί την πλήρη συνεργασία και απόδοση στοιχείων στο ΔΝΤ. Μην ξεχνάμε πως την πρώτη φορά που ακούστηκε η πιθανή συμμετοχή του ΔΝΤ στην Ελλάδα, ο πρόεδρος της ΕΚΤ "έβγαλε σπυράκια" και αντέδρασε πολύ άσχημα για την είσοδο του (αμερικανικού, μην γελιόμαστε) μηχανισμού του ΔΝΤ μέσα σε μία ευρωπαϊκή χώρα, μέσα στην ίδια την ευρωζώνη.
ΠΗΓΗ:Ας μιλήσουμε επιτέλους!